Het is al november!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lotte Bertelink - WaarBenJij.nu Het is al november!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lotte Bertelink - WaarBenJij.nu

Het is al november!!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

20 November 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen,

Daar ben ik weer met een nieuwe blog. In deze blog neem ik jullie mee naar drie mooie weekenden en een nieuwe groep waar ik deze maand op werk. Veel lees plezier!

Week van 30 oktober tot 5 november:
Het is maandag en vandaag ga ik ruilen van groep op het werk. Ik vind het jammer want ik heb net een goede band opgebouwd met de kinderen en dat moet ik nu gaan loslaten. Met goede moed loop ik richting het tehuis, doe mijn schort aan en loop ik naar mijn nieuwe groep met de naam; ‘’De sproetties’’. Terwijl ik naar die groep loop, loop ik langs mijn oude groep. Ik kan het niet laten om alle kinderen ‘’goeiemorre’’ te wensen. Ik aai er wat over de bol, geef een zachte knuffel aan een jongen in een rolstoel en verplicht mezelf daarna om door te lopen naar mijn nieuwe groep. Ik loop de groep binnen en twee collega’s begroeten mij. Ze zijn bezig met het wassen van de kinderen. Ik besluit om mee te helpen. Het wassen en verschonen van de kinderen gaat me steeds beter af en daar ben ik blij om. Na het wassen worden de haren gedaan van de meisjes. Deze groep bestaat alleen maar uit meisjes. Dat vind ik best een uitdaging want ik weet hoe meisjes onderling kunnen zijn. We zingen met de kinderen maar ik merk al snel dat deze groep nog veel lager is wat niveau betreft. Ik mis de andere groep maar ik weet al gauw tegen mezelf te zeggen dat ik niet moet zeuren en ook hier gewoon aan moet wennen. De dag gaat snel en voor ik het weet is het al voorbij.
Het is donderdag en dat betekent bijna het einde van de werkweek. Het is snel gegaan en ik merk dat ook deze nieuwe groep wend. Toch ben ik wel blij dat ik nog steeds twee dagen mee mag lopen in het kleine schooltje. Dit zorgt toch wat voor diversiteit. Ik geniet van alle kinderen maar van een iemand toch wel in het bijzonder. Het is eigenlijk geen kind meer, maar een volwassen vrouw van 32. Toch heeft ze het gedrag van een 5 jarige. Ze kan niet praten maar heeft de leukste lach die ik ooit heb gezien. Ze houdt van aandacht en wanneer ik die haar niet geef gaat ze op de grond liggen huilen en krijsen. Ik vind dit niet eens irritant maar moet er gewoon erg om lachen. Ik merk dat elke groep wel iets heeft en wat ik in het begin nooit had gedacht is, dat ik deze doelgroep toch wel erg leuk vindt.
Het is weekend!!!!!!!! We hebben een auto gehuurd voor dit weekend. Ik vind het een heerlijk dat we zelf kunnen gaan en staan waar we willen. Het is zaterdag en we besluiten om naar de spa te gaan. Het is een uurtje rijden en het weer is geweldig mooi. We komen aan op een prachtig kuuroord. We betalen entree en doen gelijk onze spullen in het kluisje. We lopen naar het eerst volgende zwembad. Het is een warm stoombad en we laten ons er heerlijk in dompelen. Niet veel later besluiten we om een lekkere massage te reserveren. De massage is heeeeeeeeerlijk. Ik kom helemaal tot rust. Na 45 minuten zegt de vrouw dat ze klaar is en ik baal lichtelijk. Verder die dag genieten we volop en rijden rond 18:00 uur weer terug naar Elim.

Het is zondag en vandaag moeten we helaas de auto weer inleveren. We rijden rond 9 uur in de ochtend weg en leveren de auto netjes op tijd in. We hebben geluk want de winkels zijn open en er staan leuke marktjes. De taxi- bus van Elim haalt ons namelijk vanavond pas op dus we moeten ons vermaken in Hermanus. We winkelen en drinken wat langs de kust. We hebben nog meer geluk want we zien gewoon twee walvissen springen in het water. Ze zijn erg dichtbij de kust en ik blijf het gewoon geweldig vinden. We besluiten rond 17:00u wat te gaan eten en verwachten de taxi rond 19:30u. Het is inmiddels 20:00u en we hebben heerlijk gegeten. We worden ineens gebeld door de taxichauffeur. Hij vertelt ons dat hij er pas tegen 22:30 is. Ik word een beetje boos en de vermoeidheid begint toe te slaan. We vragen aan de ober of we in het restaurant mogen wachten op de taxi en dat mocht. Om 22:30 is de taxi er eindelijk en stappen we in. Ik ben moe en wil heel erg graag naar bed. Gelukkig duurt het een klein uurtje voor we Elim weer binnen rijden en ik duik gelijk mijn bed in.

Week van 6 november tot 12 november:
Ik merk een beetje aan mezelf dat ik wat last krijg van heimwee. Het zet nog niet heel erg door en gelukkig ben ik op werk erg druk om er niet te veel aan toe te geven. Het is dinsdag en vandaag hebben we teambuilding dag! Met de helft van het personeel gaan we de hele dag op stap en ik heb er zin in. Als eerst bezoeken we een Scheepvaartsmuseum, het is erg mooi en indrukwekkend. Ik kijk om me heen en ik zie dat het personeel geniet. De meeste komen namelijk niet veel veder dan hun eigen woonplaats Elim en daarom is dit wel speciaal. Als tweede activiteit gaat het personeel naar de Air force. Helaas mochten wij ‘’niet- Zuid-Afrikanen’’ niet mee i.v.m. angst voor terrorisme. We gaan in de tussen tijd een leuke winkel bezoeken waar van alles te koop is en handgemaakt. Ik zie mooie lampen, keukenspulletjes en noem maar op. Ik wil alles kopen maar helaas laat mijn portemonnee dat niet toe. Na het winkeltje rijden we door naar de laatste activiteit. We gaan uitgebreid lunchen in een prachtig hotel. We zijn er iets eerder dan de rest en besluiten lekker te gaan relaxen bij het zwembad. Even later zijn we weer compleet We genieten van een heerlijke uitgebreide lunch en ik eet me helemaal vol. We luisteren nog naar een presentatie en dan is de dag alweer voorbij. Het was gezellig en ik ben erg blij voor mijn collega’s dat deze uitstapjes worden aangeboden door het werk.
Gelukkig is de heimwee weg en geniet ik weer volop. Het is weekend en we gaan weer Kaapstad bezoeken! Cindy heeft haar vakantie en haalt dit weekend haar vriendin op van het vliegveld om samen haar vakantie te vieren. Een goed excuus voor Elise en mij om weer naar Kaapstad te gaan! De taxi haalt ons op om 08:00u. We zijn er klaar voor en houden rekening met ongeveer 4 uurtjes in de taxi. Helaas blijkt dit niet het geval te zijn. Na ongeveer 7 uur in de taxi te hebben gezeten arriveren we eindelijk bij ons hostel. Ik ben doodop en lichtelijk chagrijnig. We besluiten om niet veel meer te gaan doen en duiken alle drie het bed in. Na een uurtje gaan we lekker ergens wat eten en verder die avond doen we niet veel meer dan een film kijken en op tijd slapen. De volgende ochtend hoeven we niet vroeg op te staan en kunnen we lekker rustig wakker worden. Cindy is druk bezig met haar koffer aan het inpakken en ik zie aan haar dat ze lichtelijk gespannen is. Om 11:30u rijden we naar het vliegveld. We lopen richting het punt waar alle mensen uit komen na een lange vliegreis. Al gauw ziet Cindy haar vriendin en ze knuffelt haar stevig. We begroeten haar en stellen ons aan haar voor. We kletsen samen nog even wat en dan is het tijd om afscheid te nemen van Cindy en haar vriendin. Elise en ik besluiten om onze koffers bij het tweede hostel te droppen en daarna naar het Waterfront te gaan. We slapen in een backpackers hostel. Dit betekent dat we op een kamer slapen met 6 andere vreemde mensen die ook maar voor een of twee nachten een hostel nodig zijn. Ik moet hier even aan wennen maar het is een erg gezellig hostel. Na onze check-in lopen we richting het Waterfront. Het is erg gezellig druk. We winkelen wat, pakken een terrasje en genieten van Afrikaanse bandjes die hun muziek proberen te verkopen door live op te treden en hun cd’tjes voor zich te leggen. Voor we het weten is het alweer avond. We eten wat bij het hostel en drinken een heerlijke cocktail aan de bar. Het is gezellig, allemaal verschillende nationaliteiten. Ik ontmoet twee Nederlandse meisjes bij het zwembad. Samen met hen klets en drink ik lekker wat en kruip na wat uurtjes het bed in.
It is Sunday! Vandaag gaan we de free walking tour doen richting bo-kaap. Dit is een buurt in Kaapstad wat bestaat uit fel gekleurde huisjes. De tour is gratis en de gids neemt je al lopend mee door de prachtige straten van Kaapstad. Ik geniet van de zon en van alle verhalen die ik te horen krijg van de gids. Al snel arriveren we in Bo-kaap. Het is mooi en iedereen maakt al snel foto’s. Het is best bijzonder dat elk huis een fel gekleurd huis heeft en dat de reden er achter voor niemand duidelijk is. Na de tour lopen we terug richting het hostel. We doen een paar kleine boodschapjes, eten wat aan de bar en checken ons uit. De taxi van Elim is erg op tijd en haalt ons om 18:00u op bij het hostel. Na een lange (maar niet zo lang als vrijdag) rit komen we weer in Elim. We zijn moe en duiken ons bed weer in om ons klaar te maken voor een nieuwe week!

Week van 13 november tot 19 november:
Deze week wil ik de hoofdzuster graag vragen of ik een keer nachtdiensten mag draaien. Dit vindt ze goed en we plannen volgende week dinsdag en woensdag in. Ik ben erg benieuwd hoe ik dit ga ervaren en ergens heb ik al spijt van deze actie. Ik vind dat ik alles geprobeerd moet hebben nu ik hier ben. Verder kom ik goed tot rust deze week. Het is alleen Elise en ik maar dat is helemaal niet erg of vreemd. We voelen elkaar goed aan en doen ons eigen ding. De werkweek verloopt goed en ik geniet van alle kinderen. Elise en ik hebben een auto gehuurd vanaf dit weekend tot volgend weekend. Het is vrijdag en de taxi van Elim brengt ons naar Hermanus. Hier halen we onze auto op. Ik heb betaald en daarom ben ik de hoofdbestuurder. Ik kruip achter het stuur en ik moet er weer even in komen. Al gauw heb ik het gevoel weer te pakken en rijden we terug naar Elim. We hebben vandaag nog een training over rapporteren en willen nog wat doen voor school. Het is zaterdag en we besluiten om naar het meest zuidelijker punt van Afrika te gaan waar twee oceanen elkaar ontmoeten. Na een prachtige rit door de wildernis komen we aan bij het punt. We parkeren onze auto en volgen te voet de borden die ons leiden naar het meest zuidelijk punt. De wandeling alleen als is prachtig langs de kust en ik besef me weer even hoeveel geluk ik heb dat ik hier ben en deze kans krijg. Uiteindelijk komen we aan en zien we een monument met daarop een pijl naar rechts en een naar links met op de linker pijl de tekst; ‘’Indische Oceaan’’ en de rechter ‘’Atlantische Oceaan’’. Ik zie geen verschil op het water. Het is dat het monument mij dit verteld anders had ik het niet geweten. We nemen wat foto’s en lopen terug naar de auto. We rijden naar het dorpje: ‘’Bredasdorp’’. Hier gaan we ons weer lekker laten verwennen door een full body massage te nemen. We moeten wel wachten op elkaar want de vrouw kan maar een iemand tegelijk masseren. Het is wederom weer een heerlijke massage en ik ben weer lekker uitgerust. Elise is ook weer helemaal zen en samen rijden we weer terug naar Elim. Die avond skype ik nog even met Nicol en Rodney en daarna lig ik weer fijn in mijn bed.

Het is zondag en vandaag moeten we werken. De hoofdzuster heeft ons eerder deze week gevraagd omdat ze een tekort hebben aan personeel. Elise en ik stemden in. Elise doet de ochtenddienst en ik de middagdienst. Ik kan heerlijk uitslapen en lekker mijn eigen gang gaan. Om 12:30 komt Elise terug en lunchen we samen. Om 13:30 begint mijn dienst. Het is anders dan anders omdat het natuurlijk weekend is. Veel kinderen kijken tv, andere zitten buiten van de zon te genieten en andere kinderen helpen het personeel. Het is niet erg om vandaag te hoeven werken. Ik vind het fijn dat ik kan helpen. Na mijn dienst heeft Elise heerlijk het eten klaar en geniet ik van de lekkere groente, kip en aardappeltjes. Ik schrijf mijn blog, klets nog even met Elise en maak me klaar om naar bed te gaan.

Tot de volgende keer!

Liefs, Lotte

  • 20 November 2017 - 16:23

    Albertine:

    Hoi Lotte

    Ja alweer november, voor je het weet ben je weer thuis.
    Maar daar maar niet aandenken,je maakt vele mooie dingen mee.
    We zijn trots op jou,en heimwee hoort erbij.
    Nog veel te zien in dit prachtige land,nog een mooi vooruitzicht.
    Nu de nachtdiensten nog maar dat gaat vast goed,veel koffie drinken.
    Het is weer een leuk verslag, op naar het volgende.

    Dikke kus van ons

  • 23 November 2017 - 21:28

    Monique Weustink:

    Hallo Lotte!

    Wat leuk om jouw avonturen te lezen! Geweldig wat je allemaal mee maakt!
    Super dat je daar bent! Ik wens je een fijne tijd en veel mooie ervaringen.

    Baie groete! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

ISD minor in Zuid-Afrika

Actief sinds 01 Okt. 2017
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 7467

Voorgaande reizen:

26 September 2017 - 26 Januari 2018

Mijn eerste verre reis

Landen bezocht: