Zomervakantie in december! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lotte Bertelink - WaarBenJij.nu Zomervakantie in december! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lotte Bertelink - WaarBenJij.nu

Zomervakantie in december!

Door: Lotte Bertelink

Blijf op de hoogte en volg Lotte

20 December 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer. Sinds mijn vorige reisverslag heb ik weer een hoop mee gemaakt en dit wil ik uiteraard graag weer met jullie delen.

Week van 4 december tot 10 december:
Het is eindelijk zo ver. Deze week worden de meeste kinderen naar hun huis gebracht, terug naar hun familie. Ik vind het maar raar. Iedereen heeft het over zomervakantie terwijl ik die drie maanden geleden had afgesloten. Ik kijk op het rooster waarop staat wie wanneer mee gaat met welke kinderen. Mijn naam staat bij de donderdag. Ik moet dus nog eventjes wachten. Het is druk en een beetje chaotisch op het werk. De tassen en koffers moeten worden gepakt voor de kinderen en de juiste medicijnen moeten worden mee gegeven. Elke dag worden de groepen steeds kleiner. Elke dag zeg ik gedag tegen de kinderen die weg gaan. Dan is het donderdag en is het mijn beurt. Ik moet om 06:00 uur in de ochtend al aanwezig zijn om de kinderen te helpen met aankleden en voeden. Ik loop met nog wat slaap in mijn ogen het tehuis binnen. De kinderen zijn al aangekleed en de meesten hebben zelfs hun ontbijt al op. Ik loop naar een jongen in de rolstoel en vraag of hij er zin in heeft. Hij zet zijn grootste glimlach op en antwoord met; ''jaaa''. Een ander meisje heeft er minder zin in en is aan het huilen. Ik troost haar en ik kom er al snel achter dat ze het moeilijk vindt om iedereen gedag te zeggen. Op zich is het ook wel weer logisch. De kinderen wonen hier in het tehuis en alle medewerkers en andere kinderen zijn als familie voor hen. Niet veel later zitten alle kinderen in de bus. Nouja....zitten... Een jongen ligt in een bed en kan niet zitten. Met bed en al ligt hij ook in de bus en heeft de mooiste glimlach op zijn gezicht die je, je maar kan voorstellen. We rijden rond 07:00 uur weg. Ik zit voorin i.v.m. mijn wagenziekte. De eerste twee kinderen worden na drie kwartier afgezet bij hun huis. De huisjes zijn erg klein en ik vraag me af hoe die kinderen het kunnen volhouden vier weken lang. Tegelijkertijd zie ik hoeveel liefde ze krijgen van hun familie en bedenk ik me dat, dat ook erg veel waard is. Tegen de middag hebben we vijf kinderen thuis gebracht. Het meisje wat in de ochtend zo moest huilen is aan de beurt. Nog steeds verdrietig loop ik met haar mee naar huis. Het huis is best groot en ziet er goed uit. Ik geef het meisje een knuffel en zeg dat we elkaar gauw weer gaan zien. Rond 14:00 uur hebben we de laatste thuis gebracht. We besluiten even wat te gaan eten en daarna weer terug te gaan naar Elim. Rond 18:30 uur ben ik weer thuis en ben best moe van de hele dag in de bus zitten. Ik vond het een erg bijzondere ervaring en van de meeste weet ik gewoon dat ze genoeg aandacht en liefde krijgen. Ik maak me alleen wel zorgen of ze ook de juiste zorg krijgen. Gelukkig is dit niet de eerste keer dat dit gebeurd en is het elk jaar nog goed gegaan. Ik ga ze wel missen hoor!

Het is weekend en die beginnen we met iets leuks. We hebben teamdag! Als afsluiting van het jaar gaan we met een gedeelte van het personeel een gezellige dag er op uit. Er is een taxibusje gehuurd en om 08:00 uur vertrekken we. Het is gezellig en we stoppen eerst bij de supermarkt. Iedereen haalt wat lekkers en vlees voor op de barbecue. Bij een barbecue denk ik gewoonlijk aan dat je daar rond 16:00 uur mee begint. Niets blijkt minder waar want om 10:00 uur arriveren we ergens langs de zee waar ingebouwde barbecues staan. Ik vraag aan iemand of we nu al gaan barbecueën. Er wordt vol enthousiasme gereageerd; 'jaaa zeker!!'' en daar zit ik dan om 10:30 uur in de ochtend met een hamburger en een biertje in mijn hand. Ik moet er ergens vreselijk om lachen en de sfeer is heerlijk ontspannen en gezellig. Na het barbecueën rijden we door naar het strand. Het is warm genoeg en ik zwem voor de eerste keer in deze periode in de zee. Het is zo prachtig. witte stranden en een helder blauwe zee. Rond 18:00 uur rijden we terug naar Elim. Bij terugkomst neem ik een heerlijke douche en kletsen we die avond nog lang na.

Week van 11 december tot 17 december:
Het is erg stil op het werk. Er zijn maar 16 kinderen op het werk. Ik mis de andere maar probeer het zo gezellig mogelijk te maken voor de kinderen die er nog zijn. De hele dag door zetten we kerstmuziek op, wandelen we met een aantal kinderen en genieten we buiten van de zon. In ons huisje word het wat eten betreft steeds armoediger en maken de conclusie dat we boodschappen moeten doen. We vragen op het kantoor of iemand ons deze week naar de supermarkt kan brengen. De directrice verteld ons dat ze ons donderdag wil mee nemen samen met de andere vrijwilligers. Die donderdag zet de directrice ons eerst af bij een soort kerstmarkt. Hier lopen we rond en ik zie genoeg leuke dingetjes. De kerstmarkt is binnen en niet helemaal zoals je die nu voor ogen hebt. Er is geen glühwein of oliebollen. Toch zie je wel veel kerstattributen zoals wij die ook kennen. We drinken na afloop even wat in het restaurantje en doen daarna onze boodschappen.

Het is weer weekend en voor ons is het ons werkweekend. We zijn dit weekend ingezet omdat veel van het personeel met vakantie is. Ik vind het niet heel erg en help graag waar nodig is. Op zondag nemen Elise en ik twee kinderen mee naar de kerk en doen we het verder erg rustig aan.

En nu heb ik vakantie sinds afgelopen maandag!! Aanstaande vrijdag vlieg ik naar Port Elizabeth waar mijn vriendinnen mij opwachten. Ik heb erg veel zin in de vakantie en ben heel blij om ze weer te zien! Zaterdag haal ik Rodney op van het vliegveld en dan kunnen we de reis gaan beginnen. De eerste week gaan we de garden route doen. Dan rijden we van Port Elizabeth langzaam terug naar Kaapstad. In de tweede week genieten we van alles wat Kaapstad zelf te bieden heeft. Het zal wel even gek zijn als het kerst is en ik op het strand of aan het zwembad lig. Met oud en nieuw denk ik natuurlijk heel erg aan thuis maar ga vooral erg genieten van hoe we het hier gaan vieren, ik heb namelijk alleen maar lieve mensen om me heen!

Nou ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een super gezond/gelukkig 2018!! Ik blog pas weer na mijn vakantie. Ik kom op 7 januari weer terug in Elim. Dan wordt het pas echt aftellen en dan is het al weer tijd om hier afscheid te gaan nemen. Maar zover is het nog niet gelukkig.

Daaag lieve mensen en tot horens!

Liefs,

Lotte

  • 20 December 2017 - 16:19

    Albertine:

    Hoi Lotte

    Bijzonder wat je allemaal meemaakt,echt genieten.
    Nu heerijk vakantie, nog meer zien.
    Geniet van het weer zien van je vrienden,heel mooi dat ze komen.
    Jullie ook fijne feestdagen en een gelukkig maar vooral gezond nieuwjaar.

    Doei doei en tot horens,groetjes van ons xxx

  • 15 Januari 2018 - 23:36

    José:

    Hoi Lotte,

    Geniet van je laatste weken daar; met een dubbel gevoel weer naar huis denk ik. Geweldige herinneringen gemaakt, heel veel respect voor wat je allemaal hebt gedaan. Wat zullen ze je missen daar!
    liefs van ons xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

ISD minor in Zuid-Afrika

Actief sinds 01 Okt. 2017
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 7473

Voorgaande reizen:

26 September 2017 - 26 Januari 2018

Mijn eerste verre reis

Landen bezocht: