Dagdienstje hier, nachtdienstje daar - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lotte Bertelink - WaarBenJij.nu Dagdienstje hier, nachtdienstje daar - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lotte Bertelink - WaarBenJij.nu

Dagdienstje hier, nachtdienstje daar

Door: Lotte Bertelink

Blijf op de hoogte en volg Lotte

03 December 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

In de afgelopen twee weken heb ik weer veel gedaan en mee gemaakt. Ik wens jullie wederom weer veel lees plezier!

Week van 20 november tot 26 november:
Deze week gaat het dan gebeuren! Ik ga twee nachtdiensten draaien. Vorige week heb ik aan de hoofdzuster gevraagd of het mogelijk was om twee nachtdiensten te mogen draaien. Ze vertelde me dat dit geen probleem was en tegelijk hebben we afgesproken dat ik de dinsdag en de woensdag nacht de nachtdiensten draai. Het is dinsdag en ik hoor de wekker van Elise. Ik wordt wakker en besef me al gauw dat ik er niet uit hoef. Vandaag kan ik lekker lang liggen en genieten van het zonnetje. Ik besluit me nog een keer om te draaien. Tegen 10:00 uur eet ik een cracker en loop ik richting het kantoor. Ik moet nog wat voor school doen en dat is dan ook het plan. Ik zit op kantoor en de administratief medewerkster van het kantoor komt binnen en overhandigt mij een kaartje. Ik zie al snel dat het kaartje van mijn lieve ouders is. Ik word er vrolijk van en even denk ik; ‘’kon ik ze maar even een goeie knuffel geven’’. Al snel ga ik verder met school en eenmaal terug in ons appartementje hang ik het vrolijke kaartje boven de eettafel. Het is 18:00 en Elise en ik lopen het dorp in voor onze Afrikaanse les. De les is gezellig en voor ik het weet is het al weer voorbij. We lopen terug en ik moet direct door naar het tehuis. Lichtelijk gespannen loop ik het tehuis binnen. Ik zie de mensen van de dagdienst samen met de mensen van de nachtdienst staan om de overdracht te doen. Ik kan alleen maar bedenken; hoe ga ik het vol houden om 12 uur wakker te blijven? De nachtdienst is namelijk van 19:00 uur tot 07:00 uur. De overdracht is klaar en de mensen van de dagdienst lopen een voor een het tehuis uit. Samen met drie andere lieve zusters blijf ik achter. Ik vertel dat ze me maar alles moeten vertellen wat ik moet doen omdat het voor mij de eerste keer is. Tot een uur of 23:00 zijn we bezig met het verschonen van alle luiers, geven we de medicijnen en vouwen we de luiers (hier gebruiken ze namelijk handdoeken) voor de volgende dag. Het personeel is ontzettend lief en ze leggen me alles erg goed uit. Na al deze werkzaamheden gaan we naar de keuken om de groenten te snijden die gebruikt worden voor de volgende dag. Ik sta samen met twee andere medewerkers de wortelen te snijden. We hebben de grootste lol wanneer we alle verhalen over de kinderen aan elkaar vertellen. Wat ze allemaal uithalen, grappige dingen ze zeggen of doen etc. Rond een uur of 01:00 uur is alles klaar en zitten we in het kantoortje. Nu wordt het moeilijk denk ik bij mezelf. Gelukkig valt het mee en voel ik me niet heel vermoeid. Halverwege de nacht hoor ik een kindje huilen. Een zuster haalt hem uit bed en zet hem in zijn rolstoel bij ons in het kantoor. Het jongetje is doof en blind en ik vind hem zo aandoenlijk. Hij huilt nog steeds en ik besluit hem op mijn schoot te zetten met een deken over hem heen. Hij wordt meteen rustig en ik vind het fijn dat ik hem die rust kan bieden. Na een uurtje leg ik hem voorzichtig weer in bed en hij slaapt rustig verder. Het is 05:00 uur en het is tijd om de luiers weer te verschonen. De kinderen worden er wakker van en kijken me wat geïrriteerd aan. Om 06:00 geven we de medicijnen en om 06:45 komt het personeel van de dagdienst. Samen gaan we naar de grote hal en zingen we kerkliederen. Na het gezang worden er wat gebeden uit de bijbel voorgelezen en wordt de overdracht gedaan van de nachtdienst naar de dagdienst. Om 07:00 uur kan ik dan naar bed. Ik neem een douche en duik mijn bed in. Ik merk al snel dat slapen niet heel makkelijk wordt. Ik zit nog vol met alle indrukken van de afgelopen nacht, het licht schijnt vol door de gordijnen en ik hoor veel voetstappen buiten. Al met al slaap ik hooguit 4 tot 5 uurtjes. Na het slapen bereid ik mezelf voor op de volgende nachtdienst. De tweede nachtdienst verloopt net zoals de vorige. Dit keer is er ander personeel maar net zo lief en gezellig als de vorige. Rond 00:00 uur merk ik dat ik moe begin te worden. Ik kan wakker blijven tot 03:00 maar dan wordt het me toch even teveel. Ik zie dat de andere ook hun ogen even dichtdoen en ze vertellen mij hetzelfde te doen. Ik slaap ongeveer drie kwartier heel licht. Op het moment dat ik wakker wordt heb ik ontzettende hoofdpijn. Ik krijg een paracetamol en na een uurtje trekt het gelukkig langzaam weg. Om 04:30 uur moeten we 5 kinderen klaar maken. Ze gaan naar Kaapstad voor een controle in het ziekenhuis. Twee zusters van de dagdienst komen dezelfde tijd en helpen met de kinderen wassen en voeden. Ondertussen help ik de andere zuster met het verschonen van alle luiers van de andere kinderen. Om 06:00 uur zitten de kinderen in de bus en vertrekken ze richting Kaapstad. Om 07:30 uur lig ik dan eindelijk in mijn bed. Ik vond het een super ervaring maar ben blij dat ik nu gewoon weer dagdiensten mag draaien. In de middag is het tijd voor de grote schoonmaak van ons appartementje. Dit hebben we afgesproken dat we dit elke keer doen als een van ons terug komt van vakantie.
Het is weekend! We gaan naar Kaapstad om Cindy weer op te halen. Rond 13:00 uur arriveren we bij ons hostel. We brengen onze koffers naar onze kamer en besluiten even naar het Waterfront te lopen. Het is prachtig weer en het zomerse gevoel is sterk aanwezig. S’avonds drinken Elise en ik een cocktail aan de bar en hebben we het gezellig met mensen van het hostel. De volgende morgen wil ik even naar de H&M om een kort broekje te kopen. We lopen naar het Waterfront en ik koop een leuk broekje en een T-shirt. We moeten snel weer terug want Cindy is al onderweg van het vliegveld naar het hostel. We zijn op tijd terug en wachten op Cindy. Even laten is ze er en we zijn weer herenigd. Cindy is best moe van alles en we besluiten om rustig aan te doen. We moeten nog wat Sinterklaas inkopen doen voor volgend weekend en drinken een koel drankje op het terras, omringd met geweldig Afrikaanse muziek. In de avond eten we bij de Italiaan en drinken cocktails aan de bar. Ik heb goede wifi dus ik besluit te gaan face timen met vriendinnen. De volgende dag zijn we uitgenodigd om een fietstocht te doen door Kaapstad. Hier zeggen we geen nee tegen en rond 12:00 uur zitten we op onze (elektrische) fietsen. Het is geweldig en we fietsen langs de mooiste stranden die ik ooit heb gezien. Ik besef me goed hoeveel geluk ik heb dat ik dit avontuur mag mee maken. Aan het einde van de middag zitten we gezellig bij het zwembad van het hostel met allerlei andere nationaliteiten. We drinken en kletsen en ik wil eigenlijk helemaal niet weg. Helaas komt de taxi van Elim ons toch ophalen die avond want het normale leven begint morgen gewoon weer. Het was een mooie week!

Week van 27 november tot 3 december:
Deze week is het tijd voor het geven van onze training over kinderen met gedragsproblemen. Op de maandag en de woensdag geven we twee keer per dag de training aan het personeel. Door deze training hopen we onze kennis te delen met het personeel. Dit met als doel om uiteindelijk de gedragsproblemen te reduceren. De eerste training verloopt niet helemaal soepel. We willen die ochtend gelijk om 08:00 uur alles voorbereiden en klaarzetten in de gymzaal. Om 10:00 uur zal dan de training beginnen. Helaas komen we er al snel achter dat we drie meiden zijn en niet veel weten van technologie. Ook wordt ons halverwege gevraagd of we op de groepen kunnen helpen. Door alle omstandigheden beginnen we rond 10:15 uur aan onze training. Ik ben wat gespannen maar naar mijn idee verloopt het goed. Ook de rest van de trainingen verlopen goed en de meerderheid van het personeel was enthousiast en deed goed mee.
Het is weer weekend en wij vieren Sinterklaas! Het is vrijdagavond en we maken de woonkamer gezellig met pepernoten, de cadeautjes en de gedichten die we voor elkaar hebben geschreven. De avond is heel gezellig en we benoemen vaak dat we het getroffen hebben met elkaar. We leven al ruim 2 maanden met elkaar en er is nog geen een ruzie geweest. Ook hebben we die dag gevraagd om een kerstboom en ja hoor, er staat er één in onze woonkamer. Het is wel de meest bijzondere kerstboom die ik ooit heb gezien maar wel gezellig. De dag na Sinterklaas versieren we de kerstboom. Tegen de avond willen we gaan barbecueën samen met de andere vrijwilligers. Helaas staat er teveel wind en lijkt het ons niet verstandig om dit plan voort te zetten. We besluiten om het vlees te braden in de pan en een soort van buffet te maken. De avond is erg gezellig. We eten, kletsen en drinken met elkaar. Nu is het zondag en voor ons rustdag. We zitten op de wifi, wandelen in het dorpje en nu schrijf ik deze blog. Aankomende week ga ik mee om de kinderen naar huis te brengen. Het is namelijk nu zomervakantie en de meeste kinderen gaan voor 4 weken naar huis. Een aantal blijven naar persoonlijke omstandigheden achter hier in het tehuis. Ik mag aanstaande donderdag mee en ik ben erg benieuwd om de huizen en families van de kinderen te zien!
Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs,

Lotte

  • 03 December 2017 - 19:01

    Albertine:

    Hoi Lot
    Weer een ervaring erbij om S'nachts te werken,heel knap voor wie dat kan.
    Leuk om deze week te zien waar de kinderen wonen.
    Je zult ze ook gaan missen .
    Leuk team zo met elkaar ,hele fijne week weer

    Lieve groeten van ons

  • 03 December 2017 - 19:35

    Margreth :

    Lotte wat schrijf je mooie en bijzondere verhalen over wat je allemaal mee maakt in Afrika.
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag.
    Nog een fijne tijd gewenst!

    Groetjes margreth L

  • 04 December 2017 - 11:33

    Val:

    Leuk om te lezen Lot! Bijzondere ervaringen doe je daar op.

  • 08 December 2017 - 00:44

    José:

    Mooie, bijzondere ervaringen weer!!

  • 11 December 2017 - 19:45

    Sandra:

    Mooi allemaal Lotte, wat een ervaringen doe je toch op. En terwijl wij hier te dealen hebben met 1500 km file in de sneeuw in Nederland geniet jij van de cocktails aan het strand, ha, ha!! Genieten maar dus!!! Groeten van je tante!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

ISD minor in Zuid-Afrika

Actief sinds 01 Okt. 2017
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 7469

Voorgaande reizen:

26 September 2017 - 26 Januari 2018

Mijn eerste verre reis

Landen bezocht: